Einde Jan Linders tijdperk
Weer een nieuwe consolidatie die zorgt voor forse dynamiek in het supermarktlandschap, en dan vooral in het zuidoosten van het land. De keuze van Jan Linders om multifranchiser te worden bij Albert Heijn is een slimme. Natuurlijk zonde dat weer een door consumenten zeer gewaardeerde regioformule verdwijnt, maar net als vorig jaar bleek voor de Noord-Hollandse formule Deen, blijkt het ook voor Jan Linders buitengewoon complex om toekomstbestendig te kunnen blijven concurreren in een extreem competitieve markt. Dat kan alleen met forse investeringen en veel winkels. In de gekozen vorm kan Jan Linders sterke punten uit hun format (zoals veel streekproducten) blijven voeren en vanuit een nieuwe vorm van meerwaarde blijven voor het lokale formulebeeld in de marktgebieden in het ‘Land van Jan Linders’.
Voor Albert Heijn een mooie stap om de ‘witte vlek’ in het zuidoosten op een uitdagende manier in te vullen. Albert Heijn voegt ruim 1% toe aan het landelijke marktaandeel. 11 supermarkten van Jan Linders worden afgestoten.
Dat Albert Heijn deze deal erg graag wilde blijkt wel uit de tien supermarkten die van Albert Heijn overgaan naar het nieuwe franchisebedrijf Jan Linders. Hier zitten enkele zeer sterke vestigingspunten bij, zoals in Nijmegen en Rosmalen.
De ‘deal’ tussen Albert Heijn en Jan Linders heeft impact op de slagkracht van Superunie. Na Deen verdwijnt er weer een belangrijke speler uit deze inkooporganisatie. Kortom, de ‘deal’ tussen Albert Heijn en Jan Linders doet weer een hoop stof opwaaien in een dynamisch speelveld waar het eigenlijk geen dag saai is. Dagblad De Gelderlander publiceerde een artikel en stelde over de nieuwe rol van Jan Linders als franchisenemer van Albert Heijn een aantal vragen aan supermarktgeograaf Jeroen van der Weerd.